Generalitati vise           Interpretarea viselor              Sigmund FREUD           Somnul si stresul            Secretele somnului                Horoscop        LINK-URI
 
   A     L
   B     M
   C     N
  
D     O
  
E     P
  
F     R
  
G     S
  
H     T
   
I     U
  
J     V
  
K     
Generalitati vise
Interpretare vise
Sigmund Freud
Somnul si stresul
Secretele somnului
Horoscop
LINK-URI




   
                               
                                    

                            PESTI  

Dragostea izbavitoare

La o fire inzestrata cu o asemenea putere de soc senzoriala, trebuie sa ne asteptam ca dragostea - caci Venus nu este oare in demnitate secundara, in "exaltare" in acest semn? - sa ocupe un loc important in viata si sa poata fi traita atit sub forma ei cea mai degradanta, cit si sub aspectul ei cel mai evoluat. Inima nativului din Pesti prezinta o rara complexitate; napadit de senzatii si emotii multiple, inecata intr-un vis nesfirsit si nelimitat, ea este ca un alambic in care fermenteaza pasiuni surde. Cum sa nu fie el un indragostit chinuit? Aceasta alchimie secreta distileaza o lume stranie alcatuita dintr-o intreaga oglindire de stari emotive, de impresii fluide, de efluvii nesfirsite, cu atit mai greu de delimitat, cu cit e mai mult sau mai putin ermetica: o asemenea faptura tine sub cheie tainele vietii sale particulare. Aceasta inima in clar-obscur este imensa si insondabila ca marea; este elesteul din care nativul scoate apa fara a-1 secatui niciodata, iar pornirea sa amoroasa poate fi in orice minut pusa din nou in discutie. In plus, poate sa adaposteasca cele mai sumbre cosmaruri, la fel cum poate sa si aduca cele mai luminoase revelatii spirituale.

                                         
La prima vedere, acest indragostit uimeste si deconcerteaza. Atractiile si repulsiile sale, niciodata bine delimitate, sint greu perceptibile privirii exterioare care se poate insela si poate considera o inclinatie discreta si timida drept o perfecta indiferenta. Iubirea il patrunde in taina, il cucereste insidios, fara ca el insusi sa ajunga sa reactioneze; se daruieste - cum sa n-o faca de vreme ce se afla atunci intr-un soi de stare somnambulica? - complezentei unei pasiuni care se dilueaza in ceturi sau se topeste intr-un haos de misticism. Cind incepe, la el, iubirea? Cind ia sfirsit? Oare stie el insusi? Nici un semn, in orice caz, nu o poate revela in exterior. Ca sa fii sigur ca ai patruns misterul acestui suflet enigmatic, e necesar ca intuitia sa sesizeze starea sufleteasca in care traieste la unison, sa perceapa secreta corespondenta a inimii lui: cintul impalpabil, culoarea magica, parfumul de nedefinit si imbatator... Senzualitatea lui nu este nici ea mai demonstrativa, desi e mai patrunzatoare; are forta contagiunii, a vrajirii. Nu e deci de mirare ca schimburile amoroase sint nuantate cu mister, daca nu chiar cu neliniste si bizarerie. Mult timp, poate sa ramina o enigma pentru ceilalti; mut ca un peste, asteapta totusi sa fie ghicit, si chiar dezvaluit siesi. Lucru cu atit mai dificil, cu cit nu face caz de ceea ce traieste sau doreste; emotia ii pune un nod in git, si a-1 obliga sa se exprime ar insemna a-1 constringe, a-1 condamna la stingacie... Vom intelege mult mai bine firea nativului daca ne gindim la faptul ca, pentru el, proprietatea personala este abolita in dragoste. Isi poate trai sentimentul intr-un raport de autonomie si chiar fara nici un raport cu fiinta care il inspira.

Barbatul

Am putea sa ne miram ca intilnim donjuanismul in zodia Pestilor. Casanova avea patru planete in semn, dintre care Venus si Marte; Don Juan spaniolul si ducele de Richelieu aveau soarele in semn. In functie de cele stiute despre aceasta etapa zodiacala, nu-i putem intelege pe acesti "rechini" ai oceanului amoros decit luptindu-se cu lipsa de masura care, negasindu-si un debuseu mai potrivit in calea comunitara sau in elanul mistic, se epuizeaza in colectivitatea feminina, in detrimentul unei intensivitati unitare: iubirea este,pentru nativul din Pesti, marea ocazie de a se revarsa si a se pierde.

Donjuanismul acesta nu este insa decit o exceptie la regula si e mai putini surprinzator sa se constate ca regula ce reprezinta de fapt sotul "cumsecade" daca nu chiar, exagerind pina la caricatura, trasaturile sotului calcat in picioare, ale barbatului victima.

In cele mai multe cazuri, barbatul din Pesti este destul de putin cuceritor. Poate iubi indelung in mod platonic sau fara sa caute sa depaseasca mici familiarisme, justificindu-si rezerva prin timiditate, cind ea provine de fapt din teama de a se fixa, de a se angaja si de a-si lua raspunderi. Teama de a-si pierde libertatea ii confera o atitudine evaziva; iar cind se leaga totusi de cineva tine la "micul sau turn" solitar care, satisfacindu-i dorinta de evadare, ii poate evita o fuga de acasa. Nu lupta impotriva rivalului sau; se da la o parte daca nu i s-a aratat deschis preferinta. Nu alege constient si nu cucereste prin lupta. Se lasa mai degraba ales, ba chiar are nevoie de incurajari ca sa-si continue asiduitatile amoroase. Intuitia il face sa creeze imprejurari favorabile, dar se asteapta ca partenera sa faca cel putin jumatate de drum. Teama de a fi inoportun ii opreste elanul cind nu simte un raspuns imediat. Desi se incalzeste la caldura care i se arata, se si raceste la cel mai mic semn de desprindere. A-l face gelos nu e o tactica buna; se va da in laturi, fara reprosuri nici scene, gata sa-i ureze partenerei sale sa fie fericita, chiar in detrimentul propriei lui fericiri: este capabil de sacrificiu pina la absurd.

Acest barbat-ghicitoare trebuie sa fie inteles fara sa-si puna intrebari, sa se analizeze, nici sa expuna argumente pentru comportamentul sau, oricit de contradictorii i-ar fi atitudinile. Daca i se pun intrebari prea precise, aluneca printre degete si evadeaza din realitate daca este plictisit cu amanuntele practice ale grijilor de zi cu zi. Ii place prea mult sa pluteasca deasupra plictiselilor zilnice; daca il puteti elibera de ele, faceti-o, iar el se va arata si mai agreabil.

Pentru cea care a patruns in universul lui, nu este omul sa ridice probleme, iar viata conjugala pe care o ofera e simpla si usoara, fiindca e tolerant si se lasa dus. Cum adesea este si gurmand, pregatiti-i o masa buna. E capabil sa va copleseasca de mici atentii: flori, bomboane... Sa nu fiti totusi deceptionata daca nu se gindeste de la sine sa va ofere un obiect de valoare: pentru el, cadoul conteaza mai mult ca gest ori marturie de afectiune, decit ca obiect pretios; ceea ce va ofera are intotdeauna mai mult sau mai putin o semnificatie personala si uneori chiar simbolica. Va va invita sa frecventati gradinile lui preferate, locurile inflorite sau sa faceti plimbari pe malul apei sa pescuiti, sa admirati oceanul. Se va gindi mai putin sa straluceasca in societate; intr-un mediu in care nu se simte in largul sau, tace sau nu vorbeste decit strict despre subiectele pe care le cunoaste bine.

Cind nimic nu ii impiedica evolutia, este un partener devotat, care se daruieste pina la uitarea de sine: e capabil sa sacrifice totul partenerei sale. Exista chiar la el un soi de instinct care il indeamna sa faca pe ciinele Saint-Bernard: nimeni nu e mai sensibil ca el la mitul salvator si izbavitor al dragostei. Van Gogh (conjunctie dominanta Venus-Marte in Pesti) intilneste pe strada o prostituata, Christine, urita, beata si gravida; o ia la el; acestei femei, cea mai putin demna de dragoste, ii va darui timp de doi ani toata iubirea de care e in stare. Vigny (Luna-Venus-Jupiter in Pesti) se casatoreste, fara sa o iubeasca insa, cu Delphine Gay care acumuleaza toate disgratiile; curind, femeia se imbolnaveste; el ii va purta un mare devotament de infirmier si va face din ea eroina din Eloa, tema insasi a femeii izbavitoare. Alt Scorpion-Pesti (Luna-Venus-Jupiter in ultimul semn), Edgar Allan Poe, nu poate iubi decit femei bolnave pe care le conduce la mormint, ca sotia sa, Virginia, care il fascineaza prin lenta evolutie a ftiziei ei. Si iata-1 si pe Victor Hugo, cu tripla sa conjunctie Soare-Venus-Pluto in zodie. Cu el, latura mistica predomina; casatoria este un act religios, iar amantul este dublat de rolul de preot. Marea dragoste a vietii lui se adreseaza Juliettei Drouet, femeia ratacita si plina de datorii (el va munci noaptea ca sa i le plateasca) pe care vrea s-o salveze.

Tema dragostei izbavitoare domina in opera sa: eroul din Marion Delorme se indragosteste de o curtezana si o salveaza prin iubire; in Descoperirile lui Gallus, seniorul este destinat fetei sarace si in mizerie... Femeile dezavantajate de o nenorocire ori de o infirmitate fizica sint sigure ca pot gasi in lumea masculina a Pestilor suflete sensibile care sa se ataseze de ele, nu in pofida, ci din cauza, tocmai, a nenorocirii sau infirmitatilor...

La limita, barbatul respectiv poate darui iubirea mistica sau acea comuniune care, de la femeie la el, ii face sa participe la intreaga umanitate si ii leaga de fortele spirituale cele mai elevate. Fervoarea sa poate fi un cint mistic, o adoratie religioasa, o aspiratie mintuitoare, o izbavire sau o inaltare la sublim. Femeia il va dirija, dar el o va antrena dincolo de ea insasi si chiar de el. Desigur, exemplul este destul de nefericit, dar nu ne putem impiedica sa nu ne gindim la Auguste Comte (Venus-Pesti in trigon cu Neptun) care, pe pragul nebuniei, o zeifica pe Clotilde de Vaux, dedica pasiunii sale un adevarat cult, facind din a sa "Stapina a Omenirii" o noua religie

Femeia

Femeia nativa din Pesti este "mai inainte de orice, o mare romantica, atrasa de tot ce e straniu, feeric si miraculos. Ea corespunde tipului Amfitrite, fiica adincimilor, sensibila mai inainte de toate la magia posesiunii amoroase. Sa apartina total si fara aparare unui barbat si sa simta ca prin daruirea aceasta imbratiseaza intreaga omenire, iata adevarul ei amoros. In fata unei asemenea inflatii sentimentale, nu trebuie mai ales sa se ucida poezia dragostei, spre a nu ii distruge fervoarea. Fireste, capacitatea de iluzionare poate sa fie foarte periculoasa; de aceea trebuie evitate aventurile rocambolesti, legaturile innourate, sperantele nesabuite, amorurile frumoase, prea frumoase ca sa fie si adevarate, pasiunile nebunesti, prea nebunesti ca sa fie viabile.

Pe acest tip de femeie o paste primejdia iubirii anonime, a iubirii oculte. Daca barbatul din aceasta zodie este dintre cei care nu-si declara intotdeauna iubirea, cu atit mai mult se intimpla asa ceva cu femeia, capabila sa iubeasca in tacere, in taina, ferita de priviri, fara ca inspiratorul unei asemenea pasiuni sa banuiasca macar. Cel mai adesea, dar nu e decit un caz printre altele, este vorba de acel tip de dragoste la distanta pentru o fiinta idealizata si inaccesibila, dragoste care se multumeste cu un vis; iar sentimentul nu ia amploare decit cu conditia ca distanta sa existe, concretizarea legaturii facind sa dispara aripile pasiunii. Desigur, nici barbatii nu sint scutiti de a face declaratii in spatele unei masti sau de a-si exprima dragostea fara a se arata, pentru a iubi de la departare printr-o pulbere de stele, fiinta sacra si tabu (Comte, Venus-Pesti; Petrarca, Luna-Pesti). Mai exista si "complexul lui Cyrano", cind iubirea opereaza "prin delegatie"... (Edmond Rostand avea o conjunctie Soare-Neptun). Dar dragostea platonica pentru artisti si fapturi de electie, creaturi mitice inabordabile este un dat specific feminin al semnului; aceasta "iubire de la departare", in inaccesibil, constituie o adevarata captivitate a inimii care, neputind sa imbratiseze infinitul, nu stringe in brate decit vidul.

Din fericire, intr-o asemenea fire este loc pentru toate concretizarile sentimentale, de indata ce s-au risipit visele cetoase de adolescenta. Dar, o data himerele disparute, subzista adesea o dorinta de evadare cu care legatura reala trebuie sa se acomodeze fara contrarietati, visul si realitatea trebuind sa se impace bine.

Nativa din Pesti este o sotie buna, capabila de un mare devotament, de o abnegatie perfecta, chiar de un spirit de sacrificiu excesiv. Bunatatea ei simte nevoia sa iradieze: n-o impiedicati sa dea de pomana saracilor sau sa culeaga de pe strada o pisica pierduta... Daca va imbolnaviti, ea va va ingriji cu o atentie necontenita. Va veghea in tacere sa nu va lipseasca nimic. Dar nu-i pretindeti o ordine riguroasa; a ei e speciala: doar ea se poate descurca. Nu-i cereti nici socoteli precise in legatura cu bugetul; se poate, in plus, sa-si sacrifice menajul in favoarea foiletonului din revista preferata...

Ca sa se apere de sine, trebuie sa se apere mai ales de maniheismul inerent conditiei feminine care, la ea, poate sa profite de cel mai neinsemnat pretext ca sa-i transforme bunatatea in slabiciune, si pe aceasta in complicitate.

Ceea ce era donjuanism la barbatul nativ din Pesti devine la ea evadare spirituala, ca la Sfinta Tereza din Lisieux (Luna-Pesti), aspiratie comunitara, ca la Doamna Roland (Soare-Venus-Pesti), sau lipsa de masura pasionala in tragedie, ca la Rachel (Venus-Marte-Pesti).

Problemele lor afective

Tipul de Pesti trebuie in primul rind sa evite primejdia incertitudinii. Sovaielnic, nehotarit daca sa se angajeze sau nu, este inclinat sa nu se declare deschis, astfel ca nu stii niciodata exact cum stai cu el. Insesizabil si evaziv, poate lasa sa treneze o legatura imprecisa cit timp nu va fi forfat sa ia atitudine. Ceea ce nu simplifica lucrurile, e faptul ca nu stie nici sa rupa o legatura; considera natural sa continue unele frecventari, chiar daca totul e deja terminat; in mod vizibil, se complace intr-o situatie neclara. Aventurile sale "pe episoade" nu sint rare: pleaca si revine, fara sa se stie foarte bine cauza tacerii sau cauza revenirii lui, el iesind la suprafata spre a disparea mai bine sub apa. Aceeasi atitudine il face tacut sau bosumflat in norii conjugali. Ca sa triumfe asupra incertitudinii acesteia, apasatoare pentru celalti si nociva chiar pentru el, trebuie sa accepte incercarea unei angajari de proba, dar o angajare fara ginduri ascunse, totala; si, in caz de esec, sa taie sincer cordonul ombilical amoros, ca sa curme orice speranta si sa previna orice eventuala revenire.

In rest, este in cauza calitatea iubirii. Stim ca fiinta aceasta e capabila sa se ataseze de o persoana bolnava, nefericita, ca sa imparta cu ea soarta precara si sa-i indulceasca suferintele, a iubi insemnind in acest caz a sprijini, a salva sau a se darui. Dar unde ia sfirsit iubirea gata de sacrificiu si unde incepe iubirea masochista? Nativul trebuie sa caute sa nu evolueze spre acea degradare ce duce la iubirea bolnava, nesanatoasa si morbida; evocarile multiple ale indragostitului respins, infrint, umilit, tradat, victima a unor maltratari fizice ori morale, sacrificindu-se in zadar sau ruinindu-se pentru o fiinta care nu merita... ne amintesc ca nu exista iubire nobila fara prezenta de caracter. De aceasta prezenta depinde ca dragostea sa devina infernul sau paradisul existentei sale.


                                         

   
      e-mail : webmaster@interpretare-vise.ro                                                                                    Interpretare vise, Dictionar de vise