Home         Generalitati vise        Interpretarea viselor         Sigmund FREUD        Somnul si stresul        Secretele somnului         Horoscop       Link-uri
 
LITERA VISELOR

A     M
B     N
C     O
D     P
E     R
F     S
G     T
H     U
I     V
L      

     


                

               Interpretarea viselor - Insomnia

                                       

              Aproximativ o persoana din 3 are tulburari de somn pe parcursul unui an de zile. Acestea apar de 2 ori mai frecvent la persoanele de sex feminin. Datorita modificarilor pattern-ului somn - veghe odata cu inaintarea in varsta, cele mai multe tulburari de somn apar la varstnici. Majoritatea oamenilor dorm intre 6 si 8 ore zilnic, de obicei numai in timpul noptii, somnul fiind continuu. Cateva nopti in care somnul este afectat nu sunt daunatoare, insa insomnia prelungita poate genera complicatii redutabile. Insomnia este caracterizata prin 2 parametrii: durata si severitate.
Insomnia tranzitorie consta in tulburarea temporara a succesiunii somn - veghe (poate fi determinata de calatorii sau de schimbarea domiciliului) si nu persista in general mai mult de cateva nopti.
Insomnia de scurta durata persista 2 sau 3 saptamani, si apare in perioadele de stres, disparand odata cu rezolvarea problemei generatoare de stres.
Insomnia cronica este o afectiune complexa, care poate genera complicatii serioase, ca de ex. scaderea capacitatii functionala a sistemului imunitar: atunci cand o persoana este deprivata de somn pe o perioada mai lunga de timp, productia de celule "natural killer" (o populatie importanta de celule apartinand sistemului imunitar) este diminuata, ceea ce va avea drept consecinta scaderea rezistentei organismului la diferite afectiuni.


CAUZE
              Insomnia poate fi cauzata de o afectiune organica, de o situatie de viata stresanta, de consumul excesiv de cafea sau de durerea cronica. In situatiile cele mai putin grave ea este generata de o igiena deficitara a somnului, reprezentata de obisnuinta de a dormi dupa - amiaza sau de variabilitatea permanenta a orei de culcare. In multe cazuri insomnia este generata de abuzul de alcool sau medicamente, sau de administrarea inadecvata a medicamentelor. Factorii psihologici reprezinta singura cauza a insomniei in jumatate din cazurile evaluate de psihoterapeuti. Situatii stresante generate de o casnicie nefericita, un copil cu o suferinta cronica, retributia necorespunzatoare la locul de munca, pot provoca tulburari de somn. Depresia reprezinta una dintre cauzele cele mai frecvente de insomnie.
Exista afectiuni organice care altereaza somnul, in aceasta categorie incadrandu-se cu precadere afectiunile cardiace, pulmonare, renale, hepatice, pancreatice sau digestive. Alte cauze generatoare de insomnie sunt reprezentate de pirozis, durerea cronica, tulburari ale respiratiei (de ex. apneea din timpul somnului). Insomnia se intalneste frecvent la femeile aflate la menopauza, cand somnul poate fi intrerupt de bufeuri si transpiratii nocturne.
Stilul de viata poate si el influenta pattern- ul somnului. Sedentarismul si programul de viata neregulat, consumul excesiv de cofeina sau alti stimulanti ai sistemului nervos central (SNC), de alcool sau alti inhibitori ai SNC contribuie la aparitia insomniei. Exista numeroase medicamente care interfera cu succesiunea fiziologica somn - veghe (de ex. propranololul, preparatele de tiroida etc.).
Alte cauze ale insomniei sunt reprezentate de situatiile care au drept consecinta modificarea ritmului circadian (al succesiunii somn - veghe), cum ar fi de ex. schimbarea permanenta a orarului de munca. Calatoriile cu avionul pe distante care depasesc cateva zone orare perturba ceasul biologic al organismului, care nu se va adapta la noul fus orar timp de cateva zile. Un program de lucru neregulat sau munca in ture pot de asemenea provoca insomnie pana cand persoana respectiva se adapteaza la noul orar de somn; exista insa situatii in care nu se produce niciodata adaptarea completa.
Factorii ambientali reprezentati de temperatura, umiditate, zgomot, lumina sau aerul inchis pot determina aparitia insomniei sau perturbarea calitatii somnului.

SIMPTOME
*Dificultati de adormire persistente.
*Somn intrerupt.
*Trezire matinala.

TRATAMENT
              Insomnia tranzitorie (de ex. cea prezenta in timpul calatoriilor) dispare de regula odata cu revenirea la vechiul orar de somn.
*Insomnia de scurta durata poate fi tratata cu inductori naturali ai somnului sau, in unele cazuri, cu medicamente.
*Insomnia cronica (care perturba somnul pe perioade lungi de timp), necesita un examen fizic amanuntit, informarea completa in legatura cu stilul de viata al pacientului sau chiar psihoterapie pentru a descoperi cauza ascunsa care a creat-o.
*In cazurile in care insomnia este determinata de o afectiune de baza (diabet, menopauza) tratarea acesteia va imbunatati calitatea somnului.

TRATAMENTUL CONVENTIONAL
              Barbituricele trebuie evitate pe cat este posibil, datorita pericolului de a crea dependenta, riscului de supradozare si toxicitatii crescute generate de combinarea cu alcool. Folositi barbiturice doar la prescriptia medicului si numai pentru 1 - 2 zile.
Benzodiazepinele (de ex. triazolam, temazepam) sunt mai sigure decat barbituricele, dar pot determina si ele dependenta si pot fi fatale in cazurile in care se combina cu alcoolul sau cu alte medicamente inhibitoare ale sistemului nervos central. Efectul benzodiazepinelor se reduce treptat ajungandu-se chiar la agravarea insomniei pe masura ce persoana respectiva dezvolta toleranta la ele. Intreruperea tratamentului cu benzodiazepine este dificila,
intrucat atunci cand se produce brusc genereaza un sindrom de sevraj, cu reaparitia insomniei. Se pare ca exista un medicament hipnotic, numit Zolpidem, care determina mai putin dependenta comparativ cu benzodiazepinele.

STILUL DE VIATA
              Exercitiile fizice moderate (reprize a cate 20 - 30 de minute de 3 - 4 ori pe saptamana) vor imbunatati calitatea somnului. In alegerea programului de exercitii se va tine cont de starea generala a sanatatii pacientului. Ele vor fi facute dimineata sau la amiaza, in nici un caz seara, in apropierea orei de culcare. Exercitiile de respiratie vor contribui la relaxarea organismului.

Un exemplu de exercitii care poate fi efectuat oriunde si oricand este urmatorul:
Expir complet pe gura.
Inspir prelungit pe nas in timp ce pacientul numara in gand pana la 4.
Oprirea respiratiei timp de cateva secunde.
Expir pe gura in timp ce pacientul numara in gand pana la 8.
Repetarea acestui ciclu de 3 ori.

TERAPIA CORPULUI / MINTII
Meditatia, yoga, pot reduce tensiunea si genera un somn mai odihnitor. Vizualizarea este o tehnica eficienta de relaxare: ganditi-va la o imagine placuta inainte de a merge la culcare. Aceasta tehnica poate fi deprinsa cu ajutorul unui instructor, al unei carti de profil sau al unei casete cu instructiuni.

ALIMENTATIA
Melatonina, un hormon secretat in mod fiziologic de glanda epifiza, pare a induce somnul fara a genera efecte secundare nedorite. Administrarea unei capsule de 5 mg in fiecare seara inainte de culcare timp de 2 saptamani pare a fi eficienta.
Un nivel prea ridicat sau prea scazut al glicemiei poate perturba orarul obisnuit de somn. Pentru a favoriza stabilizarea glicemiei evitati consumul dulciurilor si sucurilor de fructe inainte de ora de culcare. Pentru a activa neurotransmitatorii inhibitori ai creierului consumati cu o jumatate de ora inainte de culcare alimente bogate in amidon: o portie de cartofi copti, o felie de paine sau un mar.
Laptele cald, considerat de majoritatea oamenilor un adjuvant al inducerii somnului, are mai curand un efect psihologic decat unul fiziologic. El contine intr-adevar triptofan, un aminoacid inductor al somnului, insa mai are in compozitie si alti aminoacizi care intra in competitie cu triptofanul pentru patrunderea in creier.

SFATURI PENTRU ACASA
Asigurati-va ca dormitorul este linistit si intunecos. Castile pentru urechi si protectoarele pentru ochi pot fi de ajutor; se stie ca lumina patrunde spre ochi chiar si atunci cand acestia sunt inchisi. Atat copiii cat si adultii pot avea dificultati la adormire in cazul in care au fost hiperstimulati chiar inainte de a merge la culcare (s-au uitat prea mult la televizor, au desfasurat o activitate intelectuala intensa etc.). Un sfert de ora de conversatie linistita, de citit sau de ascultat muzica lenta va vor ajuta cu siguranta.
.

Interpretarea viselor - e-mail : webmaster@interpretare-vise.ro